
 

 

 

 1 

 

 

Anti-Satellite (ASAT) Technology in Chinese Open-Source Publications 
 

Gregory Kulacki 

Global Security Program 

Union of Concerned Scientists 

July 1, 2009 

 

Introduction 

 

Americans are justifiably concerned about China’s military space programs, particularly China’s 

efforts to develop anti-satellite (ASAT) weapons. Unfortunately, U.S. assessments of these programs 

lack credibility because they are based on limited information from a small set of poorly evaluated 

Chinese sources. U.S. government reports on Chinese ASAT programs are not well documented and 

in some cases contain information that is demonstrably wrong.1 Non-governmental assessments, 

which tend to rely on the information contained in government reports, suffer from the same 

shortcomings. 

 

Limited Chinese language proficiency contributes to this situation. Multiple assessments conducted 

by the U.S. Government Accountability Office (GAO) and the Department of Defense over the past 

several years indicate that many of the specialists working on China do not meet the language 

proficiency requirements of the positions they hold.2 Many of the non-governmental analysts writing 

on Chinese ASAT technology cannot read or speak Chinese. Insufficient language skills restrict 

many American analysts to the small and unrepresentative sample of Chinese sources that have been 

translated into English.  

 

Poor source selection is another reason American assessments of Chinese ASAT technology lack 

credibility. The Foreign Broadcast Information Service (FBIS), the open source research arm of the 

Central Intelligence Agency, provides many of the translations referenced in U.S. reports on Chinese 

military affairs. FBIS tends to focus on Chinese newspapers, magazines, and web-logs; the reliability 

of these sources is often questionable and they generally do not contain specific information on 

subjects as technical or complex as ASAT technology. FBIS also employs hundreds of independent 

contractors as translators who are not trained in aerospace engineering, Chinese military terminology, 

or many of the other specializations needed to properly evaluate Chinese open source publications 

that refer to ASAT technology. The quality of the translations is, not surprisingly, uneven and 

inconsistent. The translations often fail to convey nuances important to understanding and

                                                           
1
 Gregory Kulacki and David Wright, “A Military Intelligence Failure? The Case of the Parasite Satellite,” August 

16, 2004,  http://www.ucsusa.org/global_security/china/page.cfm?pageID-1479, accessed November 8, 2008 and 

Gregory Kulacki and David Wright, “New Questions About U.S. Intelligence on China,” September 15, 2005, 

http://www.ucsusa.org/jump.jsp?path=/assets/documents/global_security/NASIC-analysis-final-9-15-05.pdf, 

accessed November 8, 2008. 
2
 Government Accountability Office (GAO), “Foreign Languages: Five Agencies Could Use Human Capital 

Strategy to Handle Staffing and Proficiency Shortfalls,” GAO-02-237, January 31, 2002; GAO, “Foreign 

Languages: Staffing Shortfalls and Related Information for the National Security Agency and Federal Bureau of 

Investigation,” GAO-C-02-258R, January 31, 2002; GAO, “Foreign Languages: Workforce Planning Could Help 

Address Staffing and Proficiency Shortfalls,” GAO-02-514T, March 12, 2002. 



 

 

 

 2 

interpreting the text that would be noticed by experts familiar with both the language as well as the 

subject matter. 

 

A third problem is that analysts are often not careful enough in assessing the credibility of sources 

and the knowledge, authority, and motivations of authors. This has led to strongly worded opinion 

and advocacy pieces, and the writings of students or low-level military officers, being quoted and 

repeated in the United States as though they represent authoritative revelations about internal policy 

discussions within the Chinese leadership. 

 

A key purpose of this paper is to demonstrate that there is a much larger universe of higher quality 

Chinese sources that can and should be consulted. China may not be as transparent as the United 

States, but it does publish technical and non-technical research on military space technology in open 

sources. It also makes this research very easy to access. China operates a national digital library 

called the China National Knowledge Infrastructure (CNKI). At present CNKI contains over 30 

million unique Chinese-language publications dating back to 1915 and it adds an average of 10,000 

new items every day.3 The full Chinese-language text of these publications can be searched from any 

computer anywhere in the world that has access to the Internet.  

 

For the analysis in this paper, we conducted a full-text search of the Chinese academic and 

professional journals contained in the CNKI national digital library to find articles that discuss ASAT 

weapons and technology. The search returned 1,486 articles published between 1971 and 2007 that 

contain the character string fanweixing, which represents the Chinese term for “anti-satellite” (the 

search was conducted prior to China’s January 2007 destruction of its FengYun-1C satellite). These 

articles were written by 957 different lead authors from 328 different work units and were published 

in 292 different Chinese journals. By comparison, one relatively recent American analysis of China’s 

ASAT programs produced for the U.S.-China Economic and Security Review Commission was 

based on 20 Chinese articles from 14 publications, as well as three Chinese books, published between 

1992 and 2006. The author claimed this list was “exhaustive” because it “drew from all Chinese 

language material including Chinese professional military or aerospace technical journals and texts 

available through open source.”4  

 

Analysis based on open sources has its limitations, but it can provide useful information when used 

appropriately. Some individual papers by authoritative authors can provide useful, specific 

information. Moreover, referencing a larger cross-section of Chinese-language sources exposes 

trends and provides insights that can be missed by analysts who base their conclusions on a handful 

of Chinese articles. Consulting a wider variety of authors and publications can help analysts better 

assess the quality, credibility and purpose of the information they contain. It makes it less likely that 

an analyst might place undue emphasis on the writings of a particular author, mistake Chinese 

summaries of American writing as original Chinese analysis, or portray statements by marginal 

figures in the People’s Liberation Army (PLA) as official Chinese military doctrine. Similarly, 

placing individual articles in a broader context is necessary to give readers confidence that the article 

conveys accurate and meaningful information about Chinese doctrine or policy. 
                                                           
3
 China National Knowledge Infrastructure, http://www.global.cnki.net , accessed May 11, 2009. 

4
 Commissioned Research Study for the U.S.-China Economic and Security Review Commission, “An Assessment 

of China's Anti-Satellite and Space Warfare Programs, Policies and Doctrines” prepared by Michael P. Pillsbury,  

January 17, 2007,  http://www.uscc.gov/researchpapers/2007/FINAL_REPORT_1-19-

2007_REVISED_BY_MPP.pdf, accessed  July 7, 2008. The author excluded the vast majority of Chinese open 

sources because he did not consider them to be “mainstream” or because they did not “explicitly recommend that 

China should pursue one or more specific options or programs.” 



 

 

 

 3 

 

Finally, articles by Chinese authors can show how Chinese analysts are viewing U.S. actions and 

programs, and what they see as most important or threatening. 

 

The articles returned by our search obviously do not include “classified” papers. There are classified 

Chinese sources in the CNKI library, and several were returned in our search for articles referring to 

ASAT technology, but not surprisingly the full text of those articles could not be downloaded.5  

 

The scale of the digital library project and the volume of the publications it contains should remind 

American researchers that the Chinese government no longer exercises the kind of editorial control 

over the content of Chinese publications that it did in the early days of the People’s Republic. 

China’s leaders currently manage the content of publications by requiring licenses to publish, and 

through the regular dissemination of guidelines that determine which topics cannot be discussed in 

print. Chinese editors call the guidelines “red lines.” Chinese authors censor themselves in order to 

avoid crossing these lines, but otherwise have considerable latitude in what they can write. As a 

result, the existence of these macro-level controls does not mean everything that is published in 

China reflects the perspective, opinions or preferences of the Party leadership—contrary to what is 

frequently assumed in the west. There is quite a bit of room between China’s “red lines” that allows 

for significant disagreement. And all of this is taking place in an increasingly competitive 

commercial environment where many publications are expected to turn a profit and therefore need to 

publish content that attracts readers. 

 

Our study provides a guide to how the question of ASAT technology has been discussed over a 

period of several decades in a large and comprehensive set of Chinese publications. It does not 

attempt to detail or even summarize China’s ASAT policy or assess ASAT technology; those tasks 

are beyond the scope of this paper. Instead it summarizes the types of articles available on this topic, 

details the history of China’s internal discourse about anti-satellite technology, identifies some of the 

individuals and organizations involved in that discourse, and assesses the content and quality of what 

they publish. The goal is to make U.S. analysts more aware of the broad and diverse set of Chinese 

sources on ASAT technology and to help analysts better assess the purpose and credibility of these 

sources before they use the information those sources contain to make judgments about Chinese 

capabilities and intentions. 

 

A Typology of Chinese Sources on ASAT Technology 

 

The nearly 1,500 ASAT articles returned in our search fall into four broad categories: (1) reviews of 

relevant articles, events, or activities—both domestic and foreign; (2) analyses of the articles, events, 

or activities; (3) polemic and propaganda articles; and (4) technical studies of relevant hardware or 

applications. The articles were divided among these categories as shown in Figure 1. We discuss 

each of these categories below. 

 

                                                           
5
 There are also some “internal” publications in the database, such as Keji Dangan, the publication of an official 

body called the Special Committee for Scientific and Technical Accomplishments Archive. Internal publications are 

not necessarily secret or classified. They are privately distributed to designated subscribers, usually confined to the 

institutions or organizations that publish them. Universities, for example, have scores of small-distribution internal 

publications, as do factories and enterprises. The fact that they are not generally available does not imply that they 

are more authoritative than other sources. Many of these internal Chinese publications are not part of the CNKI 

digital library, however, and some may contain references to ASAT technology.  



 

 

 

 4 

Figure 1: Types of Chinese Articles Referring 

to ASATs (1971-2007)

Technical

6%

Review

49%

Polemic

16%

Analysis

29%

 
 

(1) Review Articles: Nearly half of the Chinese articles returned in our search are secondary sources 

that contain reviews of information, opinion, and analysis from other sources. Most of the 

information contained in articles in this category, including information about Chinese technologies 

or policies, comes from foreign publications and not from original Chinese sources. Authors of 

review articles summarize and present salient information and analysis without adding original 

commentary or interpretation.  

 

One of the most troubling shortcomings of U.S. inquiries into Chinese ASAT programs is a failure 

by U.S. analysts to distinguish Chinese reviews of foreign writings from articles containing original 

Chinese research or discussions of Chinese views or policy. A most telling example involves an 

essay written by a junior Chinese military officer named Wang Hucheng that was translated into 

English by FBIS.6 Many well-respected American analysts cite Wang’s essay, “The Soft Ribs and 

Strategic Weaknesses of the American Military,”as evidence of Chinese views on American military 

vulnerabilities in space.7 Yet all of the specific information about U.S. weaknesses contained in 

                                                           
6
 Wang Hucheng, “Meiguo de Junshi ‘Ruan Lei’ yu Zhanlüe Ruodian” (“The Soft Ribs and Strategic Weaknesses of 

the American Military”), Liaowang, Vol. 27, July 3, 2000, pp. 32–34.  (The FBIS translation reference number is 

FBIS, CPP20000705000081.) 
7
 This article has been cited in more than a dozen articles by American analysts, and is used to suggest that Wang’s 

views reflect how the Chinese leadership approaches space issues. The earliest article is Al Santoli, ed., “Beijing 

Describes How to Defeat U.S.in High-tech War,” China Reform Monitor, No. 331, September 12, 2000. Later 

citations include: Phillip Saunders, Jing-dong Yuan, Stephanie Lieggi, and Angela Deters, “China's Space 

Capabilities and the Strategic Logic of Anti-Satellite Weapons,” July 22, 2002, 

http://cns.miis.edu/pubs/week/020722.htm, accessed November 8, 2008; Maj. Richard J. Adams and Col. Martin E. 

France (Air Force Space Command), “The Chinese Threat to U.S. Space Superiority,” High Frontier: The Journal 

for Space & Missile Professionals, 1:3, Winter 2005, p. 18; Kevin Pollpeter, "The Chinese Vision Of Space Military 

Operations" in China’s Revolution in Doctrinal Affairs: Emerging Trends in the Operational Art of the Chinese 

People’s Liberation Army, ed. by James Mulvenon and David Finkelstein (Arlington, VA: Rand Corporation and the 

Center for Naval Analysis, 2006), p. 360; Col. J. Kevin McLaughlin and Col. Chris D. Crawford, “A Roadmap for 

Air Force Space (Part I),” High Frontier: The Journal for Space & Missile Professionals, 3:4, August 2007, p. 23; 

Richard Fisher, Jr., “China’s Direct Ascent ASAT,” January 20, 2007, 

http://www.strategycenter.net/research/detail.asp, accessed November 8, 2008. The most recent and one of the most 



 

 

 

 5 

Wang’s essay is taken directly from U.S. sources, including the Quadrennial Defense Reviews of 

1997 and 2001, statements by former National Security Agency Director John McConnell and former 

Chief of Naval Operations Adm. Jay Johnson, an unnamed 1998 U.S. Air Force report, and the 1998 

U.S. Space Command Long-Term Plan. While the author includes a few rhetorical questions and 

original statements to organize his essay, Wang was not offering his analysis on the subjects he 

addresses, or the views of other Chinese analysts or policy-makers, but was merely summarizing 

information and ideas he extracted from American sources. 

 

Because American analysts failed to understand what they were reading, Wang’s article is commonly 

portrayed as an indication that the Chinese military has aggressive intentions in space, a portrayal 

that alarmed U.S. policy makers because it suggests that Chinese analysts have identified exactly 

those vulnerabilities U.S. military planners are most concerned about. The article does indicate a 

general Chinese interest in these vulnerabilities, but it does not by itself say anything about Chinese 

intentions or military policy. 

 

One American expert has suggested review articles can be ignored.8 But by illustrating what attracts 

the attention of Chinese authors, review articles offer an important window into understanding their 

interests and concerns. Review articles can also help American analysts identify and understand the 

sources of some of the information that influences the Chinese debate. However, because so many of 

the references to ASAT technology that appear in review articles are from foreign secondary sources, 

American analysts need to distinguish between Chinese restatements of the content of foreign 

sources and original Chinese commentary or analysis. This usually requires a careful reading of the 

entire original Chinese document. Too often American analyses rely on a couple of sentences 

plucked from a translation—especially translations of the abstracts of Chinese articles. This practice, 

which is unfortunately common, can be very misleading. 

 

(2) Analytic Articles: Nearly a third of the Chinese sources that refer to ASAT technology are 

articles that include original Chinese analysis of domestic, foreign, or international events, including 

diplomatic initiatives, wars, elections, new technologies, or changes in foreign policy. Like review 

articles, publications in this category tend to be based on foreign secondary sources, but they also 

offer some insight into how the author understands and employs the information or ideas he or she 

presents.  

 

A good example is “Space Warfare & Laser Weapons: Trends in the Development of Missile 

Defense” published in March 1979.9 Four years before the United States announced its Strategic 

Defense Initiative, and more than a decade before the Gulf War, which many U.S. analysts 

characterize as a turning point in China’s approach to military space technology, the authors of 

“Space Warfare & Laser Weapons” explore trends in the development of military applications of 

                                                                                                                                                                                           

direct assertions that Wang’s views represent original Chinese thinking is Ashley J. Tellis, “Punching the U.S. 

Military’s ‘Soft Ribs’: China’s Antisatellite Weapon Test in Strategic Perspective,” Carnegie Endowment Policy 

Brief, No. 51, June 2007. See also, Ashley J. Tellis, “China’s Military Space Strategy,” Survival 49:3, September 

2007, pp. 41-72 and Ashley J. Tellis, “China's Space Weapons,” Wall Street Journal, July 23, 2007. 
8
 Michael P. Pillsbury,  “An Assessment of China's Anti-Satellite and Space Warfare Programs, Policies and 

Doctrines,” Commissioned Research Study for the U.S.-China Economic and Security Review Commission, January 

17, 2007,  http://www.uscc.gov/researchpapers/2007/FINAL_REPORT_1-19-2007_REVISED_BY_MPP.pdf, 

accessed July 7, 2008. 
9
 Ji Shipan, Li Minghu, “Kongjian Zhanzheng yu Jiguang Wuqi: Dandao Daodan Fangyu de Fazhan Qushi (Space 

Warfare & Laser Weapons: Trends in the Development of Missile Defense),” Xiandai Fangyu Jishu (Modern 

Defense Technology), No. 3, 1979. pp. 1-31. 



 

 

 

 6 

space for imaging, electronic intelligence, early warning, ocean observation, navigation, and 

communication satellites. They also call attention to Pentagon concerns about American dependence 

on these space systems and their vulnerability to attack. “It’s a natural law,” the authors write, “that 

where there is a sword there must be a shield, where there are satellites, satellite interceptors.” The 

authors argue that “technological breakthroughs…in infrared sensing, adaptive optics, lasers, 

precision guidance, micro computing, aerospace, particle beam and other weapons will lead to a 

fundamental change in strategic defenses.” They also argue that these changes would eventually 

undermine arms control efforts between the United States and Soviet Union that restrict the 

development of missile defense and ASAT systems. 

 

This article is interesting because it shows that Chinese analysts were observing and thinking about 

these issues much earlier than many western observers assume. This is not surprising, of course, 

given the missile defense and ASAT activities of the United States and Soviet Union during this 

period. 

 

One of the challenges for American analysts working with translated Chinese sources is 

distinguishing analysis from polemics. Reading the original Chinese offers important clues in tone, 

style and phrasing that can make this distinction clearer. Nuances of the original Chinese language 

are often lost in translations and their absence can obscure or distort the author’s views. This is 

especially true for translations produced by contractors like those commonly used by FBIS, who are 

generally not familiar with the subject of the articles they translate.  

 

Even when an article is properly identified as primarily analysis it is still important to assess its 

quality and credibility. This requires determining something about the background, knowledge, and 

authority of the author. In many cases authors identified as being at military institutes, with the 

implication they are credible on military issues, do not have research backgrounds in the subjects 

they discuss, or they use language that calls into question the integrity of their analyses. Many of the 

PLA authors cited frequently by American analysts in regard to Chinese ASAT technology do not 

have a career history that indicates expertise in space technology, access to Chinese policy-makers, 

or participation in Chinese military planning.  

 

(3) Polemic Articles: Nationalist rhetoric, institutional indoctrination, and political propaganda 

account for most of the articles that fall into this third category of Chinese articles, which constitutes 

one-sixth of the total returned by out search. It also includes Chinese articles that present arguments 

based on assumptions about the motivations of individuals or governments, the premises of political 

theories, or the dictates of ideology. These articles present opinions rather than analysis. 

 

A typical example is the article “Space Power and National Security,” which was published in the 

journal of an academic institute run by the General Armaments Department (GAD) of the People’s 

Liberation Army. The author, Major General Chang Xianqi, advocates for Chinese development of 

their national “space power” by repeatedly raising suspicions about American intentions: 

 

“From the very beginning of his term of office, Bush Jr. renewed determination to deploy a 

national missile defense system and clearly strengthened alliances and military cooperation 

between America, Japan and South Korea. On January 22, 2001, only his second day in 



 

 

 

 7 

office, the American Air Force, from their base in Colorado, carried out their first 5-day 

simulated space war exercise.” 10 

 

The author attempts to persuade with rhetoric rather than logic. The text is littered with clichés, such 

as “space is not only the ultimate military high ground; it is the high frontier of national security.” 

Chang also believes there are historical laws of technological development and its relationship to 

warfare that allow him to predict the future. In his article he claims that “as the militarization of 

space and the ‘spaceification’ of the military continue to accelerate, war in space will be 

unavoidable.”  

 

While Chang’s military rank may make him sound credible, he is an academic administrator who 

spent most of his career at one institution, the Academy of Equipment Command & Technology, a 

PLA institute that publishes the journal where his article appears.11 Although he eventually rose to 

become President of the Academy, and holds what would appear to American observers as a high 

military rank, Chang’s vita defines him as a marginal figure in the Chinese military. The rank of 

Major General in the PLA does not confer the same breath of experience and accomplishment as it 

does in the U.S. Army. The Academy of Equipment Command and Technology is essentially a 

vocational college that trains the managers and technicians who work in China’s satellite launch 

facilities and weapons proving grounds. The primary focus is on teaching, not research, and students 

select from a small number of specializations such as computer networking, image processing, 

signals processing and satellite tracking. The fact that Chang’s career was confined to this one mid-

level educational institution, and that he remained there as a professor even after his presidency, is a 

strong indication that Chang does not play a significant role in the formation of Chinese military 

doctrine or the implementation of Chinese military policy. He also does not hold a significant 

position in the Chinese Communist Party, having not been elected, even as an alternate, to the 

Central Committee. 

 

As a result, Chang does not appear to be an authoritative source on this subject. One American 

analyst argues that Chinese military “doctrine” is “developed by military researchers and academics” 

like Chang.12  Perhaps, but given the lackluster biographies of many of the PLA authors on military 

space issues it is incumbent on U.S. analysts who make this argument to provide some evidence that 

these academics are as consequential as they claim. One cannot simply assume that anyone from the 

PLA who writes on these issues is reflecting an established Chinese consensus on ASAT technology.  

 

It is reasonable to assume that PLA polemics on space warfare provide perspective on how ASAT 

technology is discussed within Chinese military circles. However, a difficult but essential task 

confronting American analysts is interpreting what role, if any, these polemics play in the formation 

of Chinese military doctrine and the conduct of Chinese military planning. While polemic articles 

may in some cases reflect strongly held views that underlie Chinese concerns, they are most often 

                                                           
10

 Chang Xianqi “Kongjian Liliang yu Guojia Anquan (Space Power and National Security),” Zhuangbei Zhihui 

Jishu Xueyuan Xuebao (Journal of the Academy of Equipment Command and Control Technology), Vol. 6, 2002, 

p.4. 
11

 Formally affiliated with the Commission on Science and Technology for National Defense (COSTIND), the 

Academy trains the technicians that work at China’s launch sites, tracking stations, satellite control centers and 

related work units. Zhongguo Junxiao Wang (China Military School Network), http://www.cn-

sina.cn/junxiao/ShowArticle.asp?ArticleID=1193, accessed July 8, 2008. 
12

 Kevin Pollpeter, "The Chinese Vision Of Space Military Operations" in China’s Revolution in Doctrinal Affairs: 

Emerging Trends in the Operational Art of the Chinese People’s Liberation Army, ed. by James Mulvenon and 

David Finkelstein (Arlington, VA: Rand Corporation and the Center for Naval Analysis, 2006), p. 330. 



 

 

 

 8 

used to advocate positions that contradict official policy. Indeed, the strident language used by 

Chang and others in support of an increased Chinese emphasis on space warfare suggests resistance 

to their ideas, and in many of their articles these authors call on Chinese political authorities to do 

more to prepare for the conflict in space they believe to be inevitable. In this case, such articles may 

actually indicate exactly the opposite of what they are commonly believed to show, that is, that the 

positions they are espousing are not currently official policies. 

 

There is a similar group of authors in the United States who also believe their government is not 

doing enough to prepare for a military conflict in space. What is interesting about the Chinese 

literature is that many of the arguments and much of the language used by PLA authors on military 

space issues is borrowed from their U.S. counterparts. Chang’s paper is constructed using American 

terminology such as “high frontier,” “space control,” “space dominance,” and “space deterrence,” 

which appear in his article in quotation marks. An important question for American analysts is 

whether the PLA academics who write these articles are articulating original Chinese military theory, 

or whether they are parroting the views of the American authors they have encountered in the course 

of their research.  

 

(4) Technical Articles: The final and the smallest category of Chinese articles returned in our search 

consists of detailed discussions of specific weapons systems, technology, software, or methodologies 

for solving logistical or operational problems. While making up only six percent of the total, this 

nevertheless corresponds to nearly 100 articles. More so than the others, articles in this category 

provide meaningful information about China’s current and future capabilities. This includes 

assessments of foreign technology, which sometimes contain useful information about Chinese 

technical capabilities. 

 

A good example of the sources in this category is an October 2004 article published by the same 

PLA journal that published the polemic example above. The author of this piece works for the 

Shanghai Institute of Satellite Engineering. His article attempts to determine the best way for China 

to deploy, maintain and progressively improve an ocean surveillance system that can identify, track 

and target the warships of foreign states.13 After assessing the suitability of U.S. and Russian 

approaches to ocean surveillance, and comparing them to China’s current capabilities, he 

recommends that China initially deploy an experimental three-satellite ocean-surveillance system 

that could provide limited regional coverage. He also suggests that China could add some electronic 

intelligence packages on this initial constellation that would provide some immediate military utility 

while testing the technology China needs for a fully-functioning ocean surveillance capability.  

 

While this article does not represent official policy on this issue, it provides information about 

Chinese systems that is not available from other sources, and shows how those familiar with the 

technology view the current situation and possible future directions. 

 

Applying the Typology 
 

Many of the articles returned in our search contain sentences or segments that might be said to fit 

into another category. The comment about swords and shields in our analytic example could be 

categorized, in isolation, as polemic. But in the context of the larger article it is clear that it is just a 

                                                           
13

 Huang Hanwen, “Weixing Haiyang Mubiao Jianshi Xitong Fenxi yu Fazhan Shexiang (An Analysis and Tentative 

Development Plan for Satellite Ocean Target Observation Systems),” Zhuangbei Zhihui Jishu Xueyuan Xuebao 

(Journal of the Academy of Equipment Control Technology), October 2004, Vol. 15, No. 5, pp. 44-49. 



 

 

 

 9 

literary device used to characterize observed phenomena, and not an assumption about the way the 

world works that prejudices what the authors observe. The comment about American space war 

games in our polemic example could be seen as a review of a relevant event. Yet it is obvious, even 

in isolation, that the author was less interested in the details of the games than he was in the fact that 

they took place immediately after President Bush assumed office, as if the timing were self-evidently 

indicative of the new President’s hostile intentions toward China. 

 

If understood and used properly, all four types of sources provide meaningful information about 

Chinese interests and concerns regarding anti-satellite weapons. Review articles present a fairly 

detailed record of Chinese concerns about various technologies, particularly foreign technologies. 

Analytic articles provide insights into how Chinese concerns are internalized and may be acted upon. 

Polemical articles provide a view of domestic Chinese debates on these issues and contain language, 

concepts and prejudices that inform Chinese foreign and domestic positions on ASAT issues—

positions that may need to be addressed in informal discussions or formal negotiations. Technical 

analyses reveal useful information about Chinese research and development programs and the 

capabilities these programs can produce. 

 

History of Chinese References to ASAT Technology 

 
One of the advantages of looking at a large number of sources selected from a database with over 30 

million Chinese-language articles dating back to 1915 is that the results returned from the search 

expose patterns in Chinese writing about ASAT technology that emerge over time. These patterns not 

only reflect developments in Chinese views on ASAT technology, but they also reflect broader trends 

in Chinese history, Chinese education, Chinese publishing and the relationship between Chinese 

intellectuals, Chinese institutions and the Chinese political leadership. Understanding these trends is 

essential to interpreting the content and relevance of information from Chinese sources. 

 

Analysts should find this broader context useful in identifying when China became interested in 

ASAT technology, which Chinese individuals and institutions expressed that interest and how their 

work on ASAT technology evolved. This set of sources can provide better information and richer 

analysis to policy makers than what is currently being produced from small, unrepresentative 

samples of the Chinese literature taken out of their historical, institutional and political context. 

 

Chinese References to ASAT Technology in the 1970s 

 

The earliest Chinese article referring to ASAT technology returned in our search was published in 

1971, less than a year after China launched its first satellite.14 Despite the Cultural Revolution-era 

title “Imperialist America’s Laser Weapons Development Plan,” the article dispassionately 

summarizes two articles published a year earlier in Aviation Week & Space Technology. The two 

Aviation Week articles describe early U.S. laser weapon research carried out by the Defense 

Advanced Research Project Agency and the U.S. Air Force in the late 1960s and early 1970.15 

 

                                                           
14

 No named author, “Meidi Jiguang Wuqi Fazhan Guihua (Imperialist America’s Laser Weapons Development 

Plan)” in Lixue Jinzhan (Advances in Mechanics), 1971, No. 4, pp. 3-5. 
15

 No named author, “Laser Weaponry Seen Advancing, Aviation Week & Space Technology,” Vol. 92, No. 2, 

January 12, 1970, pp. 16-17 and No named author, “Laser Advances May Evolve New Weapons,” Aviation Week & 

Space Technology, Vol. 92, No. 10, March 9, 1970. 



 

 

 

 10 

The next three of the thirteen articles from the 1970s returned in our search discuss anti-satellite 

weapons in the context of the Cold War competition between the U.S. and the U.S.S.R. Again, 

Aviation Week and Space Technology is cited as the source of information about U.S. and Soviet 

satellite launches and ASAT tests. In addition there are, however, some noteworthy observations 

from the author of all three of these articles: Ye Huaming. Ye was one of a handful of young scholars 

who were sent to study in the Soviet Union, where he graduated from the Moscow Rozovoskii 

Military Aerospace Engineering Institute. He went on to hold high-level positions in the Chinese 

Ministry of Defense and appears to have had the ear of senior Chinese policymakers, such as Premier 

Zhou Enlai.16 

 

In one of these early articles Ye argues that the United States was not concerned about the apparent 

gap between U.S. and Soviet ASAT capabilities because, in his view, the Americans believed the 

threat from ballistic missiles was more pressing. Ye noted that U.S. research and development on 

missile defense had produced capabilities that could be used to “track, approach, discriminate and 

destroy” satellites.17 This early connection between missile defense and ASAT technology is a 

persistent theme in Chinese discussions about the two technologies that continues today. 

 

Twelve of the fourteen articles from the 1970s returned in our search are from one publication, 

Modern Defense Technology, which ran Ye’s articles in its inaugural edition. The journal is 

published by the No. 2 General Design Department of the Second Academy, where Ye served in a 

leadership role during the 1960s and 1970s. At the time it was part of Fifth Academy of the Chinese 

Ministry of Defense. Established in 1956, the Fifth Academy was China’s first official aerospace 

organization. The General Design Department of the Second Academy was one of numerous 

subsidiary organizations that became independent of the Fifth Academy as the Chinese aerospace 

industry grew. Eventually these institutes were reorganized and consolidated into large commercial 

enterprises that are no longer a part of the Ministry of Defense but still retain strong ties to the 

military. Today the General Design Department, which continues to publish Modern Defense 

Technology, is a subsidiary of the China Aerospace Industrial Corporation (CASIC), the crown jewel 

of China’s high-tech industries and one of the country’s largest state-owned enterprises.18   

 

Over the years Modern Defense Technology grew into its role as a trade journal for the Chinese 

aerospace and defense industry. It is the second leading source of Chinese articles that refer to ASAT 

technology, behind another CASIC publication, Aerospace China, which began publishing in May 

1978 under the title of World Missiles and Aerospace (see Figure 2).  

 

                                                           
16

 His father was Ye Jian, a leading military personality who was killed in a plane crash in 1946. Afterwards Zhou 

Enlai raised Ye Huaming as his adopted son. Ye worked in the Fifth Academy under Chinese aerospace legend Qian 

Xuesen, and later became the Vice-Director of the Second Academy, which published the journal Modern Defense 

Technology where his articles appeared. 
17

 Ye Huaming, “Sulian he Meiguo de Fanweixing Wuqi Gaikuang (USSR and U.S. ASAT Weapons Situation),” 

Xiandai Fangyu Jishu (Modern Defense Technology), Vol. 1, 1973. 
18

 Today CASIC employs over 100,000 people, including 40,000 engineers and technicians, and comprises 180 

subsidiary organizations, enterprises and research institutions. 



 

 

 

 11 

Figure 2: Top Ten Journals with Articles Referencing ASATS

0

20

40

60

80

100

120

140

A
e

ro
s

p
a

c
e

C
h

in
a

M
o

d
e

rn

D
e

fe
n

s
e

T
e

c
h

n
o

lo
g

y

S
y

s
te

m
s

E
n

g
in

. 
&

E
le

c
tr

o
n

ic
s

N
a

tl
. 
D

e
f.

S
c

ie
n

c
e

 &

T
e

c
h

n
o

lo
g

y

W
in

g
e

d

M
is

s
il
e

s

J
o

u
rn

a
l

S
p

a
c

e

In
te

rn
a

ti
o

n
a

l

A
e

ro
s

p
a

c
e

E
le

c
tr

o
n

ic

W
a

rf
a

re

W
o

rl
d

O
u

tl
o

o
k

  
  

B
i-

W
e

e
k

ly

S
p

a
c

e

E
x

p
lo

ra
ti

o
n

J
. 
A

c
a

d
. 
o

f

E
q

u
ip

m
e

n
t

C
o

m
m

a
n

d
 &

T
e

c
h

n
o

lo
g

y

Journal Name

N
u

m
b

e
r 

o
f 

A
rt

ic
le

s Technical

Polemic

Analysis

Review

 
 

That a high-ranking, well-trained and well-connected individual like Ye would rely on information 

from U.S trade magazines like Aviation Week and Space Technology speaks volumes about the small 

size and meager resources of the Chinese aerospace community during the 1970s. His first article 

was published in the waning years of China’s Great Proletarian Cultural Revolution (1966-76), 

which had devastated Chinese higher education. Colleges and universities were dysfunctional, 

intellectuals were sent to the countryside and the unqualified “graduates” of the worker-peasant-

soldier schools came to occupy positions of authority in the bureaucracy that many of them continued 

to hold for decades after the Cultural Revolution ended. This may be why trade journals like Modern 

Defense Technology had to rely so heavily on articles based on foreign sources to help their readers 

keep pace with developments in the field.  

 

The Ministry of Defense and the Fifth Academy were somewhat insulated from the political turmoil 

of the time, and China managed to launch its first satellite on April 24, 1970 during the middle of 

what many Chinese scholars now call the “ten years of chaos.” Despite this accomplishment, 

however, the international isolation and economic stagnation of the period imposed serious 

constraints. A severe shortage of qualified scientists, engineers, technicians and managers would 

inhibit Chinese progress for a generation. 

 

Chinese References to ASAT Technology in the 1980s 

 

Throughout the 1980s China worked to fill the gaps left by the Cultural Revolution with information 

and expertise from abroad. They hired foreign experts to work and teach in China, sent their own 

students and scholars to foreign universities and negotiated contacts with foreign firms designed to 

facilitate technology transfer.  

 

These trends in the country’s economic and intellectual development facilitated an expansion of 

China’s space activities that is reflected both in the increased number of articles mentioning ASATs 

and in the increased number of journals that published these articles. During the 1980s, Modern 



 

 

 

 12 

Defense Technology and Aerospace China were joined by 28 other publications in featuring articles 

referring to ASAT technology. In the lead was another Second Academy publication, Systems 

Engineering and Electronics. Established in 1979, it accounts for 55 of the 198 ASAT references 

from the 1980s returned in our search, and is the third leading source overall. Interestingly, only 15 

additional ASAT references appear in Systems Engineering and Electronics from 1990 to the present. 

The reason for this is not clear. It may reflect a shift in the interests of the journal editors as 

increasing specialization and growing numbers of Chinese engineers made Systems Engineering and 

Electronics into a journal with a more specialized audience of engineering professionals rather than 

just a trade publication of the aerospace community. 

 

The range of topics and the quality of Chinese observation and analysis appearing in Chinese 

aerospace publications steadily improves throughout the 1980s as Chinese writers become more 

familiar with the technology and with the foreign literature they review. More than half of the articles 

published in the 1980s were review articles and three quarters of these were reviews of foreign 

publications, policy statements, or events. As Chinese analysts stepped up their observations of 

others, they also started to exhibit evidence of independent research. The first three Chinese technical 

analyses returned in our search were published towards the end of the decade. Moreover, the foreign 

sources that appear in Chinese review articles shift from trade publications like Aviation Week and 

Space Technology to more scholarly sources, like the conference proceedings of the Institute of 

Electrical and Electronics Engineers (IEEE) and the American Institute of Aeronautics and 

Astronautics (AIAA). 

 

At the same time, articles referring to ASAT technology also start appearing in journals with broader 

and less informed authors and audiences, such as Liaowang. This news and opinion weekly is run by 

the New China News Agency and began publishing in 1981. Not surprisingly, given the role of 

political propaganda in Chinese news magazines, 80% (19 of 24) of the articles from Liaowang that 

refer to ASAT technology fall into the polemic category. Based on citations in U.S. reports on 

Chinese military space programs, FBIS has translated a disproportionate number of articles from 

Liaowang while ignoring more serious and, according to our search results, more numerous Chinese 

sources of information about ASAT technology. This is akin to Chinese intelligence officers focusing 

their assessments of American intentions on a disproportionate selection of citations from the 

editorial pages of the Washington Times, which is known for reflecting a particular view of these 

issues. 

 

Chinese social scientists also start to weigh in on military space issues during the 1980s. Nine articles 

from our search appear during the later half of the decade in Soviet, Central Asian & East European, 

the journal of an institute of the same name that is part of the Chinese Academy of Social Science 

(CASS).These articles are all focused on the arms race between the Soviet Union and the United 

States, especially the Reagan administration’s “Star Wars” initiative. The references to ASAT 

technology in these articles are tangential, an item in lists of the military advantages and 

disadvantages of the two superpowers. But they appear in the context of serious discussions about the 

importance of advanced technology, market economics, and science education. The authors argue the 

emerging American advantage in the Cold War competition between the two technologically 

advanced powers demonstrates that particular weapon systems or military capabilities are less 

important to a nation’s security than a dynamic economy driven by scientific and technological 

development. 

 

The conclusions of these social scientists matched Chinese funding and policy decisions. Their 

publication coincided with a letter penned by four senior Chinese scientists urging the Chinese 



 

 

 

 13 

leadership to respond to America’s “Star Wars” program.  In March 1986, Deng Xiaoping decided to 

support the scientists’ key recommendation: the establishment of a massive project to promote 

Chinese scientific and technical research. Project 863, like many Chinese initiatives, takes its name 

from the date of Deng’s decision. The leadership struggled for six months over the question of 

whether to focus on the military research and development program called for by the four scientists, 

or on a much broader program focused on basic scientific research—a strategy advocated by other 

Chinese scientists. The State Council and the Central Committee put together an ad hoc group of 100 

of the nation’s leading scientists and engineers to debate this question, but they could not come to a 

consensus either. In December 1996, Deng stepped in to settle the dispute in favor of supporting 

basic research and civilian development programs, while instructing the military to focus on dual-use 

technologies that could also be used to boost China’s military capabilities.19  

 

Deng’s policy did not require every Chinese military research and development program to be 

focused on dual-use technologies—some focused on technologies with direct military applications. 

According to interviews with Chinese colleagues familiar with the history of the development of 

kinetic energy interceptors, such as that used in China’s January 2007 ASAT test, the program began 

at about this time, most likely as a direct result of the concerns about “Star Wars” expressed by the 

four Chinese scientists.20  

 

Chinese ASAT References to ASAT Technology in the 1990s 

 

Many American analysts argue that Chinese interest in ASAT technology grew out of concerns 

within the Chinese military about the use of space technology in the 1991 Gulf War.21 Lt. Col. Mark 

Stokes, whose research on Chinese ASAT technology is cited frequently by American analysts, 

called this “China’s Gulf War Syndrome.” He defined it as “a rude awakening for the CMC [China’s 

                                                           
19

 Wang Semei, Shenzhou Internal Report (Shenzhou Neibu Baogao), New World Press, Beijing, 2005, pp. 10-12.  
20

 Gregory Kulacki and Jeffrey Lewis, “Understanding China’s Anti-satellite Test,” Nonproliferation Review, Vol. 

15, No. 2, July 2008, pp. 335-347.  
21

 The claim appears in many American analyses. Some of the more prominent are James A. Lewis, China as a 

Military Space Competitor, Center for Strategic and International Studies, August 2004,  

http://www.csis.org/media/csis/pubs/040801_china_space_competitor.pdf, accessed June 1, 2006; Phillip Saunders, 

Jing-dong Yuan, Stephanie Lieggi, and Angela Deters, “China's Space Capabilities and the Strategic Logic of Anti-

Satellite Weapons,” Center for Non-proliferation Studies, July 2002, http://cns.miis.edu/pubs/week/020722.htm, 

accessed June 1, 2006; David O. Meteyer, The Art of Peace: Dissuading China from Developing Counter-Space 

Weapons, INSS Occasional Paper 60, USAF Institute for National Security Studies, USAF Academy, Colorado, 

August 2005, p. 12; Mark A. Stokes, “Space, Theater Missiles, and Electronic Warfare: Emerging Force Multiplier 

for the PLA Aerospace Campaign,” presented at Chinese Military Affairs: A Conference on the State of the Field, 

26-27 October 2000, Fort McNair, Washington DC, Aerospace I Panel, 

http://www.ndu.edu/inss/China_Center/CMA_Conf_Oct00/paper16.htm, accessed June 1, 2006; and Mary C. 

FitzGerald, “China’s Evolving Military Juggernaut,” in China’s New Great Leap Forward: High Technology and 

Military Power in the Next Half-Century, Hudson Institute, 2005,  http://www.hudson.org/files 

/publications/China_Great_Leap_Forward.pdf, accessed June 1, 2006. The assertion was also a focal point of a 

review of China’s space program presented by Dean Cheng of the Center for Naval Analysis (CNA) at the Henry L. 

Stimson Center on March 3, 2005 (http://www.stimson.org/?SN=WS20050307785, accessed November 8, 2008).   

A somewhat less definitive agreement with this consensus appears in Joan Johnson-Freese, “Strategic 

Communication with China: What Message about Space?” China Security, Issue No. 2, 2006, World Security 

Institute, p. 51,  

http://www.wsichina.org/attach/china_security2.pdf#search='Strategic%20Communication%20with%20China:%20

Space', accessed June 1, 2006. 



 

 

 

 14 

Central Military Commission] and the military-industrial complex.”22 According to the Chinese 

articles returned in our search, however, China’s military-industrial complex began following the 

development of ASAT technologies as early as 1971, and by the end of the 1980s they had 

established an increasingly competent community of analysts who were publishing technically 

detailed reviews and analyses of U.S. military space technology in journals established by key 

aerospace research institutes with very close ties to the Chinese military. Moreover, in response to 

what leading scientists in the Chinese military-industrial complex were observing in the United 

States and the Soviet Union, China started the research and development program that led to the 

technology used in the January 2007 ASAT test five to six years before the Gulf War. 

 

The mistake Stokes makes in interpreting Chinese thinking based on his use of Chinese sources is 

revealing, and it is one that is repeated, regularly, by American analysts who cite Chinese 

publications without considering their historical, institutional, and social context. There was a 

significant expansion of the number of published articles referring to ASAT technology following the 

Gulf War, but it was not within the aerospace community or the Chinese military-industrial complex. 

The war was a global media phenomenon that carried the now iconic televised images of “smart 

bombs” to hundreds of million of Chinese viewers for whom television itself was advanced 

technology. In the wake of this media event, a new and very different group of Chinese authors 

began writing about military space technology for a new audience. The authors were not aerospace or 

military experts writing for Chinese military leaders, but non-experts writing for average Chinese 

people who were, like many others all over the world, rudely awakened by the images of modern 

warfare they saw on TV. 

 

The different Chinese reactions to the Gulf War, expert and non-expert, are evident in the number of 

articles returned in our search. What we see is that while the number of articles written for non-

expert audiences grows significantly, the number written for expert audiences actually declines.  

 

In particular, the number of articles referring to ASATs in the top three aerospace community 

journals—Aerospace China, Modern Defense Technology, and Systems Engineering and 

Electronics—declined from 129 during the 1980s to 76 during the 1990s.  

 

Three additional journals—Winged Missiles, Aerospace Electronic Warfare and Space 

International—begin publishing articles that refer to ASAT technology around this time, and are the 

fifth, sixth and seventh most prolific sources in our search results. Winged Missiles and Aerospace 

Electronic Warfare are published by CASIC-affiliated research institutes. Space International is 

published by the Beijing Academy of Space Technology Information. This academy is affiliated with 

the China Aerospace Corporation (CASC), the nation’s other state-run aerospace conglomerate, 

which, like CASIC, has close ties to the Chinese military.  

 

Together these three journals published an additional 29 articles that refer to ASAT technology 

during the 1990s. Even when combined with the articles published in the top three Chinese aerospace 

journals, the total number of articles from these six expert sources published during the 1990s is still 

less than of the number with ASAT references published by the top three alone during the previous 

decade.  

 

                                                           
22

 Mark A. Stokes, “China’s Strategic Modernization: Implications for the United States,” Strategic Studies Institute, 

U.S. Army War College, September 1999, p. 12. 



 

 

 

 15 

It is not clear what the reason is for this decline in post-Gulf War articles referring to ASAT 

technology in the Chinese aerospace journals that are most closely associated with China’s military-

industrial complex. It occurred even though the number of experts employed by this complex 

continued to grow at a steady pace. Throughout the 1990s an increasing number of college graduates 

with advanced degrees in science and engineering found opportunities for employment in an 

expanding aerospace industry, especially after the Chinese leadership committed to a piloted space 

program in 1992. The growing interest within the expert community in the piloted program, along 

with an increase in commercial Chinese space launches, may have contributed to the decline as 

scientists and engineers switched to these new areas.  

 

The decline in articles in our search from Chinese aerospace publications associated with the 

military-industrial complex stands in sharp contrast to the 64% overall increase in the total number of 

articles in our search published in the 1990s. This is due to a five-fold increase in the number of 

Chinese journals publishing articles referring to ASATs—up from 30 during the 1980s to 155 during 

the 1990s. This increase reflects a growing general interest in these issues as well as changes in 

Chinese publishing, which was rapidly expanding. There were 5,751 Chinese periodicals in 1990 and 

the number grew to 8,187 by the end of the decade—a 70% increase.23 More Chinese people were 

reading more publications.  

 

The additional articles that refer to ASAT technology are spread across a wide variety of periodicals 

but two main types account for most of them: (1) publications owned by institutes and organizations 

either directly under the Chinese Academy of Science (CAS) or under a scientific association such as 

the Chinese Physics Society, and (2) publications owned by institutes and organizations in the PLA. 

 

Many of the mentions of ASAT technology that appear in the first group of publications are 

tangential—they consist of one or two sentences and are not the principal subject of the article. This 

is illustrated by several articles in Modern Physics, the journal of the Chinese Physics Society. The 

journals in this first group of publications are intended for the wider science community rather than 

military scientists. Many are targeted at students and faculty, such as Knowledge is Power, a journal 

of the Chinese Society of Science and Technology. ASAT references in these educational 

publications sometimes occur in the context of broader discussions about modern military and space 

technologies. One interesting example occurs in a discussion of directed energy technologies in an 

article in Modern Physics entitled “Physics and Modern Warfare.” The authors end a general 

discussion of modern warfare by noting that “physics can be used not only to make weapons, but at 

the same time to make weapons obsolete and prevent war.”24 As in many of the articles returned by 

our search that are in science-related publications, the tone and purpose of this article is didactic, 

intended to engage the larger, non-military community of Chinese physicists in a discussion of the 

broader military relevance of their profession. 

 

The references to ASAT technology in the second major group above—PLA publications—are less 

erudite but equally didactic. China’s military colleges and institutes are very different than their U.S. 

counterparts. They are the product of decades of political struggle that produced a system where the 

Party, and not the State, controls the gun. Chinese military colleges and institutes are administered by 

the Political Department of the PLA, whose primary function is to insure that every soldier in the 

Chinese military remains loyal to the Chinese Communist Party. Like Chinese universities, military 

academies are becoming more professional, but their classes in “military theory,” like the classes in 

                                                           
23

 National Bureau of Statistics of China, http://www.stats.gov.cn/, accessed February 4, 2008. 
24

 Li Bin and Du Xiangwan, “Physics and Modern Warfare,” Modern Physics, Vol. 20, July 1991, pp. 577-580. 



 

 

 

 16 

“political theory” taught in every other Chinese educational institution, are meant to inculcate the 

worldview of the Chinese Communist Party. Most articles on ASAT technology in Chinese military 

publications should be interpreted in this context, not as articles intended to give the reader detailed 

insight into Chinese military policy. 

 

The PLA publication with the most articles referring to ASAT technology during this period is China 

Militia, published by the People’s Armed Militia Committee, which reports to the Central Military 

Commission.25 Like many PLA publications, China Militia is a vehicle for communicating basic 

information to the rank and file, their families, and the general public. The articles referring to 

ASATs it published are clearly aimed at a general audience with little or no expertise. For example, 

four of the twelve articles that refer to ASATs are from a series entitled Advanced Military 

Technology: 100 Questions and Answers.26 Another article is from the third in a four part series on 

political education called ’95 People’s Militia Political Education Four Lessons (3): People’s War 

under Modern Conditions.  

 

Chinese readers would refer to these types of articles as “propaganda,” a word that does not always 

have the negative and ideological connotations in China that it does in the United States. The articles 

in China Militia use language and phraseology that suggests the author’s intent is to place the advent 

and use of military space technology in a larger frame of reference, not to discuss specific Chinese 

policies. The political disturbances in Tiananmen Square in 1989, the 1991 Gulf War, and the 

collapse of the Soviet Union were all important parts of the political environment that shaped 

Chinese perceptions of the period. Military authors, writing to educate general audiences or 

indoctrinate soldiers, depict military space technology as a tool the United States could use to 

exercise global hegemony. They were written to help Chinese soldiers and their families understand 

the political and ideological implications of military space technology, not to signal a shift in Chinese 

military strategy.  

 

Many of the articles we found in publications from more prestigious PLA educational institutions 

serve the same didactic and political functions, including those that appear in journals like National 

Defense, which is published by the Chinese Academy of Military Science. Although many U.S. 

analysts view the Academy as a leading authority on Chinese military doctrine, many of its 

publications, including National Defense, are often used to provide political and ideological guidance 

to Chinese military officers. The articles in our search from National Defense published during the 

1990s are slightly more sophisticated versions of the articles in China Militia, written for a more 

educated audience, but designed to present the same basic information and the same political frame 

of reference, rather than to discuss details of Chinese military policy. 

 

When interpreted in this context, the explosion of PLA articles on military space technology in the 

1990s, which American analysts like Mark Stokes refer to as China’s “Gulf War Syndrome,” does 

not represent a dramatic shift in the priorities of the Chinese military-industrial complex or new 

Chinese military doctrine. The articles were part of a political campaign meant to reassure both 

soldiers and officers that the Chinese leadership was aware of the changing nature of modern military 

technology and would take steps to prepare the PLA to respond to these developments, but without 

saying in a detailed or authoritative way how it would respond.  

 

                                                           
25

 Zhongguo Minbin, a monthly magazine published by the PLA Press beginning in 1984.  
26

 They appear in the June, July, August and November editions of China Militia in 1994. 



 

 

 

 17 

Contemporary Chinese References to ASAT Technology 

 

The number of Chinese articles referring to ASAT technology returned in our search rose sharply in 

recent years. It increased from 198 in the 1980s to 328 in the 1990s to 780 during the period from 

2000 to 2007. The number of journals publishing these articles continued to expand as well, from 30 

in the 1980s to 155 in the 1990s to 207 by 2007. And unlike in the 1990s, there was a modest 

increase in the number of articles in our search from the leading Chinese aerospace journals 

published by institutions closely associated with the Chinese military-industrial complex.  

 

The dramatic rise in the number of these articles since 2000 follows a general growth of the total 

number of articles in the periodical database we used to conduct the search, which reflects in part an 

expansion of Chinese publishing that started in the 1990s (Figure 3).27 The increase also occurs in the 

context of an equally impressive rise in Chinese graduate school enrollments (Figure 4).28 These 

broad trends demonstrate that China no longer suffers from the shortage of highly trained intellectual 

workers that it experienced in the wake of the Cultural Revolution. Thus, a large part of the increase 

in articles mentioning ASAT technology since 2000 can be attributed to the increased intellectual 

output of a greater pool of Chinese authors writing for an increasing number of Chinese journals. 

 

Figure 3: Increase in Total Number of Articles in 

Database

0

200,000

400,000

600,000

800,000

1,000,000

1,200,000

1,400,000

1,600,000

1,800,000

2,000,000

1
9

8
0

1
9

8
2

1
9

8
4

1
9

8
6

1
9

8
8

1
9

9
0

1
9

9
2

1
9

9
4

1
9

9
6

1
9

9
8

2
0

0
0

2
0

0
2

2
0

0
4

Year
 

 

                                                           
27

 In 1994 the Chinese government encouraged all Chinese publications to switch over to a digital publishing format  

so that articles would immediately enter the CNKI databases upon initial publication. This could explain the 

dramatic one-year jump in the number of articles in the periodical database from 1993 to 1994. 
28

 China National Bureau of Statistics,  http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2005/indexch.htm, accessed May 25, 2006. 



 

 

 

 18 

Figure 4: Chinese Graduate School Enrollments

0

200,000

400,000

600,000

800,000

1,000,000

1,200,000

1
9
7

8

1
9
8

0

1
9
8

2

1
9
8

4

1
9
8

6

1
9
8

8

1
9
9

0

1
9
9

2

1
9
9

4

1
9
9

6

1
9
9

8

2
0
0

0

2
0
0

2

2
0
0

4

2
0
0

6

Year

 
 

As this new generation of Chinese intellectuals emerges, many of the senior scientists and engineers 

who helped shape Chinese military technology policy since the founding of the People’s Republic 

are retiring. A younger and much larger generation of Chinese scientists and engineers now staffs the 

country’s growing military-industrial complex. This is especially true in the Chinese aerospace 

industry, where the average age of the cadre of scientists and engineers working on the Shenzhou 

piloted space program is just under thirty-five.29  

 

In the early days of the People’s Republic the peasant revolutionaries who took over the country, 

especially Mao Zedong, did not understand the science behind Hiroshima and Sputnik. They did 

appreciate the military utility of science and valued the advice of the handful of Chinese scientists 

and engineers at their disposal, most of whom were educated and employed abroad. Qian Xuesen, the 

founder of China’s space program, was educated and worked at Caltech. Deng Jiaxian, the father of 

China’s nuclear bomb, was a graduate of Purdue. Recent histories of the development of China’s 

nuclear weapons and space programs document how this small group of trusted scientists and 

engineers helped the political leadership understand and apply modern military technology. Today, a 

much larger Chinese scientific and technological establishment engages China’s political, military 

and economic elites in decision-making processes that are less intimate and more complex. Powerful 

corporate and bureaucratic interests now play a greater role in Chinese decisions about the 

production and procurement of advanced military technology.   

 

                                                           
29

 Zhongguo Hangtian Wancheng Rencai Daiji Kuayue, http://edu.people.com.cn/GB/1053/3766013.html, accessed 

May 25, 2006. 



 

 

 

 19 

The challenge for American analysts is determining how the new generation thinks about space and 

security, and what kinds of advice they are providing to the Chinese military and political leadership. 

Given the breathtaking social, economic, and technological changes that are shaping the world view 

of this new generation, it is unwise to rely on the past as a guide, or to assume China’s emerging 

leaders will make decisions about advanced military technologies like anti-satellite weapons in the 

same way as their predecessors.  

 

The articles that refer to ASAT technologies that appear in recent Chinese publications also need to 

be interpreted in the context in which they were written. Highly technical articles published in the 

leading aerospace journals sometimes begin with a cursory reference to how their research might be 

relevant to ASAT technology or space warfare. However, while technically correct, these statements 

often have little to do with the rest of the paper and may not indicate an interest in or pursuit of such 

applications.  

 

For example, the forward of a recent article in Systems Electronics and Engineering on the radar 

recognition of non-cooperative space objects includes a few sentences on U.S. and Soviet ASAT 

research in the 60s and 70s as well as the danger of space debris. Interestingly, however, after 

providing this justification for their research, which is funded by Project 863, the authors go on to 

summarize foreign and domestic research on radar recognition and tracking of space objects but 

never return to the security issue raised in the opening paragraph. In this case the authors were 

working at a national lab affiliated with the National University of Defense Technology in Changsha, 

but similar statements appear in many other articles from authors working in non-military aerospace 

research institutes. 

 

This pattern of mentioning ASAT technology and space warfare in the context of research being 

described by Chinese authors writing for the technical journals most closely associated with the 

Chinese military industrial complex suggests two possible explanations. The first is that the 

propaganda spread by non-experts in the mass media and the “theorists” in China’s war colleges 

during the 1990s have had an influence on the new generation of Chinese aerospace professionals 

and these ideas form the context for their work. The second and more likely explanation is that 

researchers seeking grants may feel the need to suggest real-world applications and offer national 

security justifications for some of their research in order to secure the approval of funding from 

military agencies. This practice is also common in the west. Interviews with researchers in Chinese 

institutions affiliated with the aerospace industry support this interpretation.30  

 

An important question for U.S. analysts is whether the behavior of China’s new generation of 

military technocrats is an indication that the Chinese leadership is aggressively pursuing certain 

space warfare technologies. Or, are the comments we see in the research papers of Chinese engineers 

published since 2000 little more than a cursory nod from the aerospace community to a propaganda 

line from the center known to influence grant awards. The consistent vacuity of the language on 

space warfare in these technical articles strongly suggests that professional opportunism rather than 

military doctrine, is behind the ASAT references we observe in most of the open source literature. 

On the other hand, if Chinese scientists and engineers feel they have to kowtow to space war 

propaganda to get their research funded, what does that say about the government’s view of this 

issue, and about the rationality and integrity of the funding process and the new generation taking 

over China’s military-industrial complex? 

                                                           
30

 This observation is based on informal conversations with more than fifty Chinese students and scholars in several 

leading Chinese aerospace research centers from 2002 to 2007. 



 

 

 

 20 

 

Concluding Remarks 

 

American policy makers know less than they could about the history and current status of China’s 

anti-satellite research, development, and testing programs. Correcting this situation should be a 

priority for U.S. policymakers since erroneous and incomplete information about these programs can 

lead to ineffective or counterproductive policies and responses. 

 

There is a large and rapidly growing set of open source Chinese-language publications that refer to 

anti-satellite weapons. These sources have widely varying levels of credibility, and are written for 

different purposes and different audiences. The value of these sources depends on the analyst’s 

ability to accurately interpret and understand both the information they contain as well as the 

audiences they are meant to serve. This requires the analyst to understand the historical, cultural and 

institutional context in which they were written. Consumers of American reports on Chinese ASAT 

technology must be aware that reports presenting quotes or ideas from Chinese articles without this 

context can be misleading or simply wrong. 

 

Some observers in the U.S. military do seem to be aware there are problems with U.S. intelligence 

and analysis on China. Unfortunately, the Pentagon does not yet seem to be taking effective steps to 

address these shortcomings.  

 

Increasing the number of linguistically proficient American analysts with an adequate understanding 

of the historical, social and institutional influences expressed in the Chinese literature could remove 

at least some of the ambiguity from U.S. perceptions of Chinese intentions. U.S. policy makers 

should take meaningful steps to deal with the persistent shortage of properly trained analysts. 

 

While working to improve their understanding of Chinese publications, American analysts should 

also keep in mind that their reports on Chinese military space programs, and American reports on 

military space issues generally, are featured prominently in Chinese publications and read carefully 

by Chinese analysts. Of the 780 articles that refer to ASAT technology published in China during the 

last seven years, 309 of them focus on foreign military space technology. Of those 309 articles, 251 

(81%) focus on the reports and activities of the United States. This aspect of the Chinese ASAT 

literature demonstrates that American aerospace professionals, military planners, and policymakers 

have a significant influence on the discussion of ASAT technology in China. Consequently, U.S. 

authors may want to think carefully about the messages they are sending to their Chinese 

counterparts through their publications. 

 

Finally, the intelligence value of the interaction between Chinese and American analysts that occurs 

through their respective examination of each other's publications could be improved by personal 

interaction between the two analytical communities through exchanges, conferences, and other more 

direct forms of communication. In addition to increasing their Chinese language proficiency, 

especially with the less formal and constantly changing aspects of the language that cannot be 

acquired at a distance, increased contact with their Chinese counterparts can help U.S. analysts make 

more informed judgments about the quality of what they read, the motivations of Chinese authors, 

and the ability of these authors to influence Chinese policy makers or Chinese military doctrine. In 

fact, regular exposure to Chinese individuals and experience functioning in Chinese social or 

professional settings may be necessary for U.S. analysts to place what they read in the proper 

context.  

 



 

 

 

 21 

Based on our analysis, it is both the limited set of Chinese publications read by U.S. analysts, and the 

failure of these analysts to properly contextualize the information they find, that is primarily 

responsible for the poor quality of much of the existing U.S. analysis of the Chinese literature on 

ASAT technology. 

 

  

 

About the Author: 

 

Gregory Kulacki is Senior Analyst and China Project Manager in the Global Security Program at the 

Union of Concerned Scientists. He is fluent in Mandarin Chinese and an expert on cross-cultural 

communication between the United States and China. Dr. Kulacki received his PhD in political 

science from the University of Maryland in 1994, and lived in China for ten years, facilitating 

exchanges between academic, governmental and professional organizations in both countries. Since 

joining the Union of Concerned Scientists in 2002 he has focused on promoting and conducting 

dialog between Chinese and American experts on nuclear arms control and space security, as well as 

promoting the use of a broader set of Chinese-language documents in U.S. analysis. 

 

 

 

 

 


