
A Military Intelligence Failure? 
The Case of the Parasite Satellite 

 
Gregory Kulacki and David Wright1 

Union of Concerned Scientists   
16 August 2004 

 
 

Abstract 
 
Both the 2003 and 2004 editions of the U.S. Pentagon’s Annual Report on the Military 
Power of the People’s Republic of China cite a newspaper article that claims China has 
developed and tested a “parasitic microsatellite” anti-satellite (ASAT) weapon.  
 
Yet an examination of this newspaper story, which is the only source given for this claim, 
casts strong doubts on the credibility of the story.  
 
The Pentagon’s continued use of this newspaper story raises important issues about the 
quality of information the Pentagon is presenting to Congress and the public on this and 
other issues.  

 
 
Introduction 
 
Each spring, the U.S. Pentagon produces the congressionally mandated Annual Report on 
the Military Power of the People’s Republic of China.2 One issue discussed in recent 
reports is the extent to which China may possess or be developing anti-satellite (ASAT) 
weapons to disrupt the operation of U.S. satellites. This is clearly important to the U.S. 
military and the Congress.  
 

                                                        
1 Dr. Gregory Kulacki is an analyst and head of the China Project in the Global Security Program at the 
Union of Concerned Scientist (UCS). Dr. David Wright is Senior Scientist and Co-Director of UCS’s 
Global Security Program.   
2 Section 1202 of the National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2000, Public Law 106-65, 
provides that the Secretary of Defense shall submit a report “on the current and future military strategy of 
the People’s Republic of China. The report shall address the current and probable future course of 
military-technological development on the People’s Liberation Army and the tenets and probable 
development of Chinese grand strategy, security strategy, and military strategy, and of the military 
organizations and operational concepts, through the next 20 years.”  



The 2003 edition of the Pentagon report cites a “Hong Kong newspaper article in January 
2001” stating that China has “developed and tested an ASAT system described as a 
parasitic microsatellite,” that is, a small satellite that attaches itself to a larger satellite to 
disrupt or destroy the larger satellite on command. The Pentagon report states this claim 
“cannot be confirmed.”3 The 2004 edition cites the same newspaper article, adding that 
China has “ground-tested and would soon be space testing” the system. The Pentagon 
notes that the assertions presented in the article are still “being evaluated.”4 
 
Since the claims made by the Hong Kong newspaper article are important, one would 
expect the Pentagon would have taken considerable effort to determine the credibility of 
the story. Indeed, the fact that the story has been given prominence in the Pentagon report 
two years in a row—it is the only information source that is cited in the space section of 
the 2004 report—strongly implies that the Pentagon finds the report credible, even with 
the disclaimer that the claims are still “being evaluated.” 
 
Yet an examination of the January 2001 newspaper story casts strong doubts on the 
credibility of the story and its claims.  
 
We do not take a position on whether or not China might be developing such a weapon. 
Our concern is the quality of information that is being presented to Congress and the 
public on this and other issues. Such concerns are especially relevant given recent 
revelations about intelligence failures and the implications such failures can have.  
 
In particular, the Pentagon’s continued use of this article raises important issues. Did the 
Pentagon make an effort to discover the source and credibility of this article before 
including it in its report to Congress? If the authors of the report included the article 
without checking its credibility or without being able to find the source of the article, that 
is clearly a problem. If the authors did research the article, either they concluded it was 
credible—despite the evidence to the contrary we present below—or else they also had 
doubts about its credibility and decided to use it anyway. In any of these cases, Congress 
should investigate this issue and take steps to ensure the information it receives is 
credible. 
 
An Investigation of the January 2001 Hong Kong Newspaper Article 
 
In its report to Congress, the Pentagon does not give a citation for the article on parasite 

                                                        
3 Office of the Secretary of Defense, Annual Report on the Military Power of the People’s Republic of 
China, July 28, 2003, p. 36, online at http://www.defenselink.mil/pubs/20030730chinaex.pdf 
4 Office of the Secretary of Defense, Annual Report on the Military Power of the People’s Republic of 
China, May 29, 2004, p. 42, online at http://www.defenselink.mil/pubs/d20040528PRC.pdf 

http://www.defenselink.mil/pubs/20030730chinaex.pdf
http://www.defenselink.mil/pubs/d20040528PRC.pdf


satellites or identify the newspaper in which it appeared other than to say it was a January 
2001 article in a Hong Kong newspaper. However, the Foreign Broadcast Information 
Service (FBIS), a U.S. government agency that monitors foreign media for the U.S. 
intelligence community, translated an article from the Hong Kong newspaper Xing Dao 
Daily that was published on the Internet in January 2001 and describes a Chinese parasitic 
microsatellite.5 This article was cited in a review of Chinese space capabilities published 
by the Center for Nonproliferation Studies in July 20026 and is apparently the source 
cited by the Pentagon in subsequent reports to Congress. 
 
Using keyword searches on several large Chinese-language search engines,7 we uncovered 
more than 70 separate iterations of the parasite satellite story published on Chinese Internet 
news and information sources during the past four years. Several articles with publication 
dates prior to January 2001 appear on websites with Internet Protocol (IP) addresses that 
place the hosting web servers within China.8 The earliest version was posted on a Chinese 
military affairs website in October of 2000.9 
 
The author of the October 2000 article is a self-described “military enthusiast” named 
Hong Chaofei who resides in a small Chinese town in Anhui province. Hong runs a 
Chinese-language Internet bulletin board filled with fanciful stories about “secret” 
Chinese weapons to be used against Americans in a future war over Taiwan.10  

                                                        
5 Tung Yi, “China Completes Ground Test of Anti-Satellite Weapon," Hong Kong Sing Tao Jih Pao 
(Internet Version), January 5, 2001, in FBIS-CPP20010105000026. FBIS uses the Hong Kong romanization 
Sing Tao Jih Pao for the newspaper name, which in the standard pinyin romanization is Xing Dao Ri Bao 
and which we refer to as the Xing Dao Daily. The Tung Yi article uses the term "parasitic microsatellite" that 
appears in the Pentagon report. 
6 Phillip Saunders, Jing-dong Yuan, Stephanie Lieggi, and Angela Deters, China's Space Capabilities and 
the Strategic Logic of Anti-Satellite Weapons, online at http://cns.miis.edu/pubs/week/020722.htm  The 
authors mistakenly left off the first character of the newspaper name in their citation of Tung Yi’s article. 
7 http://www.yahoo.com.cn, http://www.sina.com.cn, http://www.people.com.cn, http://www.sohu.com.cn, 
http://www.google.com.cn  
8 Every Internet domain name, such as ucsusa.org or yahoo.com, has a unique address consisting of 4 
numbers separated by periods. These numbers are assigned and registered by a system of international and 
regional bodies that also publish varying amounts of information about the owners and operators of 
registered domains, including the location of the servers that host them. 
9 The October 2000 version appears at http://www.armystar.com/html/new_page_1190.htm and 
simultaneously on another bulletin board at 
http://www.milchina.com/bbs/wdblist.php?forumid=27&jinhua=&s=73bac7ffd91b8576900a1997bf4cedf8 
10 Another one of the secret weapons described on Hong’s website is the “scaring bow,” a device that sends 
false images to fighter aircraft to fool their systems into believing an enemy has locked on. According to 
the article, because they are not “real radar” they can be mass manufactured and given to every soldier and 

http://cns.miis.edu/pubs/week/020722.htm
http://www.yahoo.com.cn/
http://www.sina.com.cn/
http://www.people.com.cn/
http://www.sohu.com.cn/
http://www.google.com.cn/
http://www.armystar.com/html/new_page_1190.htm
http://www.milchina.com/bbs/wdblist.php?forumid=27&jinhua=&s=73bac7ffd91b8576900a1997bf4cedf8


 
What is striking is that all of the parasite satellite articles that have appeared on Chinese 
websites and newswires during the past four years, including the Hong Kong newspaper 
article cited by the Pentagon, appear to have come from that October 2000 story or from 
Hong Chaofei himself. Many include his name in the by-line. All use the same 
descriptive language as his original October 2000 Internet posting, often copied word for 
word. In a February 2003 update on the parasite satellite story, posted on another 
mainland Chinese website called “Redfox World of Military Affairs,” Hong claims he 
sent a report on American concerns about the Chinese parasite satellite to “relevant 
(Chinese) government departments in 199X.” He goes on to take credit for being the first 
to make this information available to the public with his Internet posting in October 
2000.11  
 
An almost identical version of this “Redfox” update was also published in February 2003 
under Hong’s name in the news section of the same Mainland Chinese website, 
China.com, that hosts his bulletin board. In both versions Hong writes that “from the 
Americans’ reaction we can surmise that China is just about ready to deploy the system, 
although there are some conditions they have no way of knowing, but I can clarify some 
details for you here!” Hong begins with a lengthy discussion of U.S. reactions to China’s 
piloted space program and cooperative microsatellite projects with Russia and the Surrey 
Space Center in Britain. He goes on to cite a Washington Post article quoting Theresa 
Hitchens of the Center for Defense Information on U.S. concerns about Chinese 
“asymmetric warfare” in space. Hong then states that “perhaps, in the near future” 
China’s parasite satellite “will be deployed for space testing” and he identifies the same 
two targets he mentioned in his original posting nearly two and a half years earlier: a 
Philippine communications satellite and the Ikonos commercial imaging satellite.12  
 
As noted above, the version of Hong’s October 2000 article that was cited by the 
Pentagon was apparently a story published by the Xing Dao Daily in January 2001.13 The 
Xing Dao Daily version was cleaned up considerably by the editors, making it sound 
more credible than Hong’s original. Pentagon analysts should have been able to trace the 
story to Hong despite the extensive editing and the common practice in Chinese 

                                                                                                                                                                     
even the general population. The name is taken from a Chinese idiomatic expression about birds scared by 
the mere twang of a bow. 
http://www.milchina.com/bbs/wdbread.php?forumid=27&filename=f_14&s=73bac7ffd91b8576900a1997b
f4cedf8   
11 http://www.redfox88.com/y290.htm  
12 http://military.china.com/zh_cn/critical3/27/20030228/11421044_3.html  
13 Tung Yi, "China Completes Ground Test of Anti-Satellite Weapon," Hong Kong Sing Tao Jih Pao [Xing 
Dao Daily] (Internet Version), January 5, 2001, in FBIS-CPP20010105000026. 

http://www.milchina.com/bbs/wdbread.php?forumid=27&filename=f_14&s=73bac7ffd91b8576900a1997bf4cedf8
http://www.milchina.com/bbs/wdbread.php?forumid=27&filename=f_14&s=73bac7ffd91b8576900a1997bf4cedf8
http://www.redfox88.com/y290.htm
http://military.china.com/zh_cn/critical3/27/20030228/11421044_3.html


newspapers of sharing stories without attribution, since the Xing Dao Daily article 
presents the relevant information in the same sequence as Hong’s original Internet 
posting with several passages copied verbatim (character for character in the Chinese).  
In considering the credibility of the information, the Pentagon should also have noted 
changes in the Xing Dao Daily that could affect the quality of the newspaper’s reporting. 
In particular, the March 1999 sale of the staid but unprofitable newspaper led to editorial 
changes designed to increase circulation and target a younger audience.14 As a result, by 
the time this article appeared, the Xing Dao Daily had been converted into a tabloid-style 
paper that may not be as credible a source as it had been previously. 
 
In his article, Hong Chaofei states that he sent his plan for parasite satellites to the 
Chinese government in the 1990s and that it has now developed such satellites. However, 
the poor quality of his technical descriptions, his use of extremely provocative language, 
and the nature of the other materials on his website15 call into question his credibility. He 
appears to be one of a legion of similar patriotic “military enthusiasts” finding a voice on 
the Chinese Internet today.  
 
In writing his ASAT article, Hong may have simply used publicly available information 
about Chinese civilian satellites and added speculative comments. His description of the 
so-called “parasite satellite” displays striking similarities to the description of two 
Chinese observation satellites that Chinese scientists have described in some detail in 
international conferences and in both Chinese- and English-language publications—with 
the addition by Hong of a short paragraph describing the parasite satellite’s mechanism 
for attaching itself to its “host” satellite. 
 
In particular, Chinese engineers from Tsinghua University who were working on 
experimental small satellites in cooperation with the University of Surrey’s Space Center 
presented a paper on their collaborative project at the 13th annual AIAA/USU Conference 
on Small Satellites, sponsored by the American Institute of Aeronautics and Astronautics 

                                                        
14 As part of the same corporate makeover the venerable Hong Kong English-language daily The Standard 
was also transformed into a tabloid called iMail. Since the transformation, Xing Dao Daily has become the 
second largest Chinese-language newspaper in Hong Kong and has greatly expanded its overseas editions, 
especially those targeting the Chinese communities in Canada and the United States. 
15 Among the many interesting topics discussed on Hong’s Internet site is a new Chinese nuclear posture 
that calls for a full scale nuclear attack on England, France, and Russia in the event China detects a U.S. 
nuclear launch against China. According to Hong, this is a stop-gap measure meant to serve as a deterrent 
until China finishes development of the DF-41 missile sometime after 2010. Hong believes China’s ability 
to only reach the west coast of the United States with the “currently deployed” DF-31missile is not enough 
of a deterrent, so China must threaten to send U.S. allies “back into the stone age.” 
http://www.redfox88.com/z595.htm. 

http://www.redfox88.com/z595.htm


(AIAA) and Utah State University (USU) in 1999—the year before Hong’s original 
article appeared.16 This paper describes two satellites. The 50-kilogram Tsinghua-1 is 
about the size of a small refrigerator, and has been easily tracked by amateur astronomers. 
It carries a Multi-Spectral Earth Imaging System with 50-meter resolution that can take 
color images in three spectral bands, process, compress, store and transmit them back to 
Earth. The paper also describes a much smaller and less powerful imaging satellite, the 
THNS-1, which weighs in at a tiny 5 kilograms and looks like a miniature version of the 
Tsinghua-1. China, like many other countries, hopes to use this kind of technology to 
satisfy legitimate demands for scientific and civil space imaging, such as disaster 
mitigation, but like most space systems it has obvious military applications as well. 
 
In the United States, the concept of a parasite satellite is often mistakenly associated with 
the Tsinghua-1 satellite.17 This error stems in part from early press reports of the launch 
of the Tsinghua-1 that confused this satellite with a small maneuvering satellite—called 
SNAP-1—that was developed solely by the University of Surrey but was launched on the 
same rocket as the Tsinghua-1. The 6.5-kilogram Surrey satellite carried cameras and 
demonstrated the ability to maneuver and rendezvous with another satellite—capabilities 
that a parasite satellite would need.18 Some press reports mistakenly attributed these 
maneuvers to the Chinese satellite.  
 
Hong Chaofei is clearly familiar with the Tsinghua satellite program since he has 
published other articles about it. His most recent is an April 2004 post that carried an 
image of a ship sailing near Taiwan that was allegedly taken with the Tsinghua-2, a 
follow-on 25-kilogram satellite with an updated imaging package launched earlier that 
month. 
 
Conclusion  
 
These considerations strongly suggest that the 2001 news story cited in the 2003 and 
2004 Pentagon reports is not a credible source, and raise serious questions about the 
Pentagon’s continued use of this source in its annual report to Congress. Moreover, it is 
not the case that the Pentagon included the reference to the Hong Kong newspaper story 

                                                        
16 You, Zheng , Gong, Ke, Tsinghua Micro/Nanosatellite Research and Its Application, Proceedings of the 
13th Annual AIAA/Utah State University Conference on Small Satellites, August 1999. 
17 Comment from Prof. Joan Johnson-Freese, U.S. Naval War College, during a discussion of China’s 
small satellite program held at the Symposium on the Sustainable Use of Space Resources, sponsored by the 
Institute of Space Science of the Beijing University of Aeronautics and Astronautics in cooperation with the 
Tsinghua University Institute of International Studies and the Union of Concerned Scientists, in Beijing, 
April 16, 2004 
18 A description of the SNAP-1 mission is available at http://zenit.sstl.co.uk/index.php?loc=6&id=179  

http://zenit.sstl.co.uk/index.php?loc=6&id=179


in its reports because it has other sources that confirm the story’s claim about a parasite 
satellite; the Pentagon states in its report that it cannot confirm the claim. The Congress 
should demand better intelligence and scholarship in its reports.  
 
Chinese aerospace technology is an appropriate interest of both the Pentagon and the 
Congress, and there is a significant amount of Chinese-language information that is 
readily available on the subject. Mainland Chinese academic journals contain many 
interesting analyses of space systems and possible military applications including 
anti-satellite weapons,19 autonomous micro-satellite constellations,20 space-based 
lasers,21 infrared sensors,22 and satellite positioning systems.23 Other non-technically 
focused articles offer valuable insights into Chinese thinking about space weapons and 
space warfare. One particularly thoughtful doctoral dissertation by a Chinese military 
officer with a considerable experience in military aerospace focuses on space war 
fighting.24 Interested analysts can also obtain useful texts in the aerospace sections of 
local college bookshops in China, including a good introduction to military satellites.25 
 
While these sources will not provide information about secret programs, they are part of 
an extensive literature that can give important insights into the kinds of technologies and 
systems that are being developed and discussed in the Chinese technical and military 
communities. In this context, it is interesting to note that a full-text search on China’s 
National Knowledge Infrastructure, a collection of databases with more than 10 million 
articles from Chinese periodicals published since 1994,26 returned only one citation 

                                                        
19 Bi Wenyu, Ren Shou, Cheng Jian, “Analysis of the Effectiveness of Electronic Attacks on Satellite 
Systems” Naval Electronic Countermeasures, Vol. 26, No. 2 pp. 1-4. 
20 Fan Li, Zhang Yilin, Zeng Guoqiang,  “Automation Control Technologies for Small Satellite 
Constellations”, Shanghai Aerospace, No. 4, 2001. 
21 Ma Dongtang, Wei Jibo, Zhuang Jianwen, “Space Applications for Laser Communications”, 
Semiconductor Photoelectronics, Vol. 2, No. 24, 2003 
22 Tan Xianyu, “Special Characteristics of Infrared Targeting Sensors and Prospects for Military 
Applications”, Optoelectronic Technology, Vol. 20, No. 2, 2000. 
23 Wang Yajun, Chuan Jiuming, Pan Qizhong, “GPS Navigational Warfare Technology Research”, Naval 
Electronics Engineering, Vol. 2, No. 5,  2003. 
24 Jia Houming, On Space Operations, China Library of Doctoral Dissertations on Military Science, 
National Defense University Press, Beijing, 2002. 
25 Wang Yonggang, Liu Yuwen eds., A General Guide to Military Satellites and Their Uses, Military 
Industry Press, Beijing, 2003. 
26 Also referred to as an “electronic library,” the China National Knowledge Infrastructure is described as 
“the largest of its kind anywhere in the world.” It includes the full text of Chinese periodicals in the natural 
sciences and social sciences, doctoral and masters degree dissertations, newspapers, books and conference 
proceedings. A full introduction is available on their website at http://www.cnki.net.cn/gycnki/gycnki.htm  

http://www.cnki.net.cn/gycnki/gycnki.htm


using different combinations of the Chinese characters for “parasite satellite.”27 The term 
appears in a single speculative sentence, set off by quotation marks, and is described as 
an exotic potential use of small satellite technology that could be employed sometime far 
in the future. 

                                                        
27 Xu Xinming, “Star Wars & Space Weapons,” Invention and Creation, August 2003, p. 22. 


	A Military Intelligence Failure?
	The Case of the Parasite Satellite

